lördag 18 december 2010

Pepparkaksbak

Varför äta frukost när man kan tjuva pepparkakor med kristyr???


För några veckor sedan hade vi finbesök och pepparkaksbak stod på schemat. Jag hade aldrig gjort egen pepparkaksdeg innan så jag bestämde mig för att testa. Det blev sådär lyckat. Degen smakade ljuvligt! Jag provbakade på morgonen och det gick ganska så bra. Men den blev alldeles för hård och gick knappt att baka ut. Jag hade inte räknat med att mjölet skulle svälla så mycket under natten. Man lär sig av sina misstag...


Men eftersom degen blev så himpla god så kommer här receptet jag använde mig av. Jag kryddade mer än originalrecelptet så här kommer det jag gjorde.

Pepparkakor

3-4 timmar ca 150 st

3 dl socker
0,5 dl sirap
1 dl vatten
200 g smör
1-2 msk malda pomeransskal
1-2 msk malen kanel
1 msk mald ingefära
1 msk malda kryddnejlikor
0,5-1 msk kardemumma
1-2 krm kryddpeppar
2 tsk bikarbonat
ca 1 liter vetenjöl

Koka upp socker, sirap och vatten. Lägg smör och kryddor i en skål. Häll över den varma vätskan, rör då och då tills smöret är helt smält. Doften av kryddorna är helt otrolig i detta steget!
Blanda i bikarbonat och ca 2/3 av mjölet. Snåla med mjälet så degen inte bir för hård. Hellre för lös så man får har endel mjöl när man bakar ut.
Arbeta snabbt ihop till en jämn deg. Ställ kallt täckt med plastfolie, några timmar eller under natten.

Kakorna gräddas i 200-225 grader 5-8 minuter beroende på tjocklek. När man lägger kakaorna på kalla plåtar bubblar dom sig inte lika mycket.

Hoppas det ska smaka!

Och såhär kan det blir.... Egen deg, köpt deg och blandad deg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar