lördag 29 mars 2014

Här kommer Pippi Långstrump....

Eller i alla fall en tårta med Pippi på :)

Jag har gjort en beställningstårta till en liten tjej som älskar Pippi.

Det var pilligt att få till Pippi, jag har aldrig gjort någon liknande figur innan i sockerpasta. Men jag måste säga att jag blev riktigt nöjd.

Bestämde mig för att göra de olika kroppsdelarna och sedan "sy" kläder av sockerpasta och klä dockan med.

 
Tyvärr råkade Pippi ut för en olycka när jag skulle montera tårtan och tappade en fläta. Jag fick skalpera halva huvudet.... Ny fläta som står ut skulle jag inte kunna göra, så Pippi fick en busigare fläta som tappat hårbandet.
 
Jag passade då även på att göra dessa, till ett kommande projekt. Ser ni vad det är?


Här kommer ett par bilder på den färdiga tårtan.
Fylld med dumlefluff, hallon och vaniljkräm. Sparsamt spacklad med fluffig smörkräm och täckt med sockerpasta.
 
 
 
Jag testade för första gången att göra bottnen med ett lika-delar recept. Så himla enkelt. I fortsättningen behöver jag bara komma ihåg hur många ägg jag behöver till formens storlek, så kommer resten av sig självt.
Receptet hittade jag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar