lördag 24 mars 2012

Bakvecka

Denna veckan har jag bakat fyra olika cupcakes och muffins. Det har varit en riktig bakvecka. Dessutom har jag scrappat ihop en beställning på tags till ett barnkalas.  Att jag hunnit allt detta beror på att äldste sonen varit på norrlandssemester hos farmor och farfar. Riktigt lyxigt framför allt för honom men även för oss som var kvar hemma. Lite lugnare har det varit :) Samtidigt har jag saknat honom massor. Nu är stora bus hemma igen som tur är.

I onsdags hade jag mitt första tupperware party. Det var inte läng sedan som jag var på det första och tyckte det var så trevligt att jag ville ha ett eget. SJälvklart ville jag då bjuda på lite gott till fikat och jag valde en gmmal favorit (pecan pineapple cupcakes) och en ny variant (björnbärscupcakes med vanilla buttercream frosting). Två väldigt olika varianter.

Här kommer lite bilder och längre ner recepten.






Björnbärs cupcake

225 g socker
100 g mjukt smör
2 stora ägg
300 g vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
3,5 dl björnbär
2 msk mjölk
0,5 vaniljstång (jag använde riktigt vaniljsocker ca 1 tsk)
Björnbär att dekorera med

Vispa smör och socker vitt och fluffigt.
Vispa i äggen ett i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och blanda sedan ner i äggsmeten.
Blanda sedan i mjöl och bär i omgångar.
Sist men inte minst ska vaniljen i.

Skeda ner i 12 styckern muffinsformar, normalstora, gärna i en muffinsplåt så att de håller formen.
Grädda 20 min i 175 grader.

Vanilla buttercream

4 stora äggvitor
200 g socker
250 g mjukt smör
2 tsk vaniljsocker/flytande vanilj

Vispa ägg och socker i en värmetålig skål över vattenbad. Vispa tills det blir 65 grader.
Ta bort vattenbadet och vispa kallt, ca 10 minuter.
Vispa i smöret lite i taget, och sist vaniljen.

Spritsa frostingen på kakorna och dekorera med björnbär.

Pecan Pineapple Cupcakes

50 g pecannötter
260 g vetemjöl
1/4 tsk salt
3/4 tsk bakpulver
113 g mjukt smör
150 g socker
1 ägg
180 ml creme fraische eller naturell yogurt
(1 tsk apelsin extrakt)
1 msk apelsin zest
227 g krossad ananas, avrunnen

100 g socker
80 ml apelsinjuice, varm

Rosta och hacka pecannötterna.
Blanda de torra ingredienserna (ej nötterna).
Viska smör och socker fluffigt och vitt.
Blanda i ägget.
Blanda i ypgurt och apelsin extrakt och zest.
Blanda i de torra ingredienserna.
Vänd ner pecannötter och ananas.

Baka i ca 20 min i 175 min.

Blanda en glaze av varm apelsinjuice och socker. Pensla på de varma cupcaksen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar