söndag 24 oktober 2010

Citronmuffins med nektarin

Äntligen! Nu har jag internet OCH tid att uppdatera här på bloggen. Mycket har hänt sedan sista, framför allt har vi köpt hus vilket är ett riktigt stort livstidsprojekt. Jag har hunnit baka endel i min nya ugn (ny för mig men ganska gammal annars) och fått till i alla fall några lycka godsaker. nedan ser ni en omgång citronmuffins med nektarin, med och utan frosting... Mums!







Citronmuffins med nektarin (12 st)
3 ägg
1 dl fruktsocker
100 g smör
1 dl mjölk/vatten
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk cream of tartar
lite salt
citronessens eller skal av en citron
(gul pastafärg/karamellfärg om man vill)
1 nektarin, stor

Vispa ägg och socker fluffigt, med fruktsocker blir det inte riktigt lika fluffigt som med vanligt socker. Smält smöret, häll i mjölken/vattnet och blanda med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, cream of tartar och salt och vänd ner i smeten (jag kör med elvispen men på låg hastighet).
Sätt pappersformar i en muffinsplåt och fördela smeten. Tryck ner halva klyftor av en nektarin i muffinsarna.
grädda mitten av ugnen ca 15 min på 175 grader.

Låt svalna.

Som frosting blandade jag ca 60 g mjukt smör, florsocker och saft av knappt 1/2 citron, till lagom konsistens. Det skulle verkligen varit orange strössel på dessa men jag tog det jag hade :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar