söndag 7 februari 2010

Tårtkurs

I går var jag på tårtkurs, bas, på Tårtdecor i Kungälv. Det var ritkigt skoj! Kursledaren Anna visade oss hur vi gör kristyr och fina blommor och blad av det. Dessutom visade hon hur man bakar en bra tårtbotten, hur tårtan enklast läggs ihop och hur man täcker och dekorerar den med sugarpaste. Vi avslutade sedan kursen med tårtkalas och givetvis en shoppingrund i deras butik - för mig i alla fall.

Vi började med äggvitor


Som rördes med florsocker tills det blev som mjukglass och matt på ytan, ooooonnnttt i armen kan jag lova. Titt som tätt hördes ett litet knäpp i salen, stavarna vi rörde med gick av! Så trögt var det.



Sedan färgade vi kristyren och lärde oss att spritsa blommor och blad



Blommorna ska jag idag dekorer en tårta med, som jag ska ta med till min syster som idag ska bjuda oss på palt. Hoppas att det blir gott - det är första gången jag äter palt.

1 kommentar:

  1. åh vá kul att läsa att du varit i kungälv, ´har precis kollat in deras utbud och undrade vilken jag skulle välja, e helt nybörjare och vill bara lära mig göra fina tårtor, de bas en bra kurs då tycker du??
    //Carita

    SvaraRadera