söndag 16 september 2012

Whoopie Pie

När jag fyllde år för ett tag sen fick jag två bakböcker, som jag bläddrat i nästan varje dag sedan dess :) Hittills har jag inte riktigt funnit tiden och orken att testa några av recepten men i går blev det av. Whoopie pies - bara namnet får mig på bra humör, och tankarna drar iväg till "En värsting till syster" hihi.

Jag bestämde mig för att börja med ett enkelt recept, som jag trodde sonen skulle uppskatta också. Whoopie pies med vanilj och mjölkchokladfyllning. Visade sig att han bara ville ha kakorna och ingen fyllning. Oj vad goda de blev!

Inte konstigt med detta i fyllningen :)



 Här ser ni ofyllda halvor, fyllda och helt färdiga kakor....

Den färgglada boken i bakgrunden


Whoopie pies med vanilj 
(recept rån whoopie pies/Love food, Parakit förlag)

12 stycken 
250 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
en nypa salt
175 g rumsvarmt smör
150 g strösocker
1 stor ägg, vispat
2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker
1,5 dl filmjölk

chokladkräm
100-125 g mjölkchoklad
100-125 g rumsvarmt smör
250 g florsocker

Ugn 175 grader.
Sikta torra ingredienser i en skål.
Vispa smör och socker fluffigt.
Vispa ner ägg och vanilj, följt av halva mjölblandningen och filmjölken. 
Vänd ner det sista av mjölet.
Klicka/spritsa ut 24 kakor, inte för tätt, använd 2-3 plåtar med bakplåtspapper.
Grädda 10-12 min, låt svalna minst 5 minuter på plåten flytta sedan till galler.

Smält chokladen varsamt. Låt svala 20 minuter i rumstemperatur.
Vispa smöret krämigt med elvisp.
Vispa i florsockret lite i taget och sedan chokladen.

Bred ut eller spritsa fyllning på 12 kakor, matcha sedan ihop lika stora kakor att lägga ovanpå. Tryck lite så de sitter ordentligt.

Absolut godast direkt! I burk mjuknar de tyvärr och den lite krispiga kanten som var så god finns inte kvar. Mina kakor blev väldigt stora och jag kan tänka mig att göra fler av samma mängd smet till nästa gång..... Och oj vad whoopie pies det kommer bli här hemma framöver!!! 


1 kommentar: