fredag 4 juni 2010

Förmiddagsfika på balkongen

För ett tag sedan "fyndade" jag fina muffinsformar på Netto. Där säljer dom då och då riktigt fina muffinsformar. Idag fick jag sådan lust att använda dom och lägga ut bilder här på bloggen. På baksidan av paketet fanns ett recept som jag justerade efter mina behov.
Såhär nöjd blev sonen Ludvig 1,5 år.




Banan och Choklad muffins (12 - 14 muffins)

1 banan
2 dl socker

2 dl mjöl

100 g smält smör

3 ägg

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

Ev florsocker att pudra på vid servering


Mosa en mogen banan med sockret i en skål. Tillsätt mjöl, smör, ägg, vanilljsocker och bakpulver. Rör/vispa ihop smeten. Fyll normalstora muffinsformar till 3/4. Grädda i 220 grader i 10-12 minuter.
Jag gräddade i varmluft 10 min och sedan utan luft i 2 minuter till, de blev perfekta. idag blev det 12 muffins men man akn nog göra fler om man även lägger i tex hackade aprikoser, choklar eller något annat som fyller ut lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar